حلیت و حرمت آبزیان از دیدگاه مذاهب فقهی با رویکردی بهتحلیل فقهی آیه 96 سوره مائده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه فقه و حقوق، جامعة ‌المصطفى العالمیه، قم، ایران

2 دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه قم، قم، ایران

3 استاد حوزه علمیه و دانش‌آموخته سطح ۴ حوزه علمیه، قم، ایران

4 دانش‌آموخته دکتری الهیات، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22034/fiqh.2024.420467.1188

چکیده

فقه مذاهب در حلیت آبزیان، دیدگاه‌های گوناگونی دارد؛ از انحصار حلیت آبزیان در ماهی فلس‌داری که زنده صید شود تا حلال‌دانستن همۀ گونه‌های آبزیان به هر شکل و کیفیتی که یافت شوند. برخی از مذاهب فقهی، در حکم به حلیت گونه‌های مختلف آبزیان و حلیت میته آنها، به آیه 96 سوره «مائده» یعنی «أُحِلَّ لَکُمْ صَیدُ الْبَحْرِ وَطَعَامُهُ» تمسک کرده‌اند. در پژوهش پیش‌رو به شیوه توصیفی - تحلیلی و بهره‌گرفتن از منابع کتابخانه‌ای، با بررسی شأن نزول و دلالت آیه، این نتیجه به ‌دست آمد که با توجه به در مقام بیان‌نبودن آیه، تمسک به آن برای حلیت گونه‌های مختلف آبزیان درست نیست. همچنین با توجه به سیاق آیه و ظهور آن در تحریم صیادی حیوانات دریایی و حلیت غذاهای از پیش آماده‌شده برای حجاج در محدوده مسجدالحرام، تمسک به فقره «صَیدُ الْبَحْرِ» در حلیت همه گونه‌های آبزیان و فقره «وَطَعَامُهُ» در تطبیق آن بر میته ماهی‌ها نیز درست نمی‌باشد؛ از این‌رو برای اثبات حلیت گونه‌های مختلف آبزیان و حلیت زنده و مرده آنها به عنوان یک حکم کلی، نمی‌توان به این آیه تمسک کرد. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [العربیة]

حلیة وحرمة الحیوانات المائیة فی الفقه الإسلامی من وجهه نظر المذاهب الفقهیة بمنهج نحو تحلیل فقهی للآیة 96 من سورة المائدة

نویسندگان [العربیة]

  • محسن ملک افضلی 1
  • محمد تقی مرادی 2
  • محمدعلی رضایی چراتی 3
  • سعید محمدپور 4
1 أستاذ قسم الفقه والقانون، جامعة المصطفى العالمیة، قم، إیران
2 طالب دکتوراه فی الفقه وأسس القانون الإسلامی، جامعة قم، قم، إیران
3 أستاذ فی الحوزة العلمیة وخریج على مستوى الرابع للحوزة العلمیة، قم، إیران
4 خریج دکتوراه فی الالهیات، جامعة طهران، طهران، إیران
چکیده [العربیة]

هناک وجهات نظر متنوعة فی الفقه المذاهب بشأن حلیة الحیوانات المائیة؛ بدءاً من تقیید حلیة الحیوانات المائیة فی الأسماک القرشیة التی یتم صیدها حیة، إلى إعتبار جمیع أنواع الأسماک حلالة بغض النظر عن شکلها وجودتها. یتمسک بعض المذاهب الفقهیة بآیة 96 من سورة "المائدة فیما یتعلق بحلیة أنواع مختلفة من الحیوانات المائیة وحلیتها المیتة والتی تقول "أُحِلَّ لَکُمْ صَیْدُ الْبَحْرِ وَطَعَامُهُ". بعى استخدام المصادر المکتبیة والدراسة التحلیلیة والوصفیة فی هذا البحث، تم الاستنتاج أن التمسک بالآیة لحلیة أنواع مختلفة من الحیوانات المائیة غیر صحیح نظراً لعدم وضوح الآیة فی هذا السیاق. بالإضافة إلى ذلک، نظراً لسیاق الآیة وظهورها فی تحریم صید الحیوانات البحریة وحلیة الطعام المعد للحجاج فی منطقة المسجد الحرام، فإن التمسک بعبارة "صَیْدُ الْبَحْرِ" لحلیة جمیع أنواع الحیوانات المائیة وعبارة "وَطَعَامُهُ" فی تطبیقها على الأسماک المیتة لیست صحیحة؛ وبالتالی لا یمکن الاعتماد على هذه الآیة لإثبات حلیة أنواع مختلفة من الحیوانات المائیة وحلیة الحیة والمیتة منها کقاعدة عامة.

کلیدواژه‌ها [العربیة]

  • الحیوانات المائیة
  • الأطعمة
  • الأطعمة البحریة
  • الطعام الحلال
  • آیات الأحکام
  • فقه المذاهب