حکم فقهی ارتزاق و اخذ اجرت در احیای شعائر دینی از منظر مذاهب فقهی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه حقوق و فقه مقارن، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران

2 دانشجوی دکتری مذاهب فقهی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران

10.22034/fiqh.2023.366892.1110

چکیده

شعائر جمع شعیره در لغت به معناى علامت است. شعائر دینی در کلام الهی انصراف به مناسک حج دارد، اما در این تحقیق، هر مکان و علامتی است که برای عبادت باشد و انسان را به یاد خدا بیندازد. بر این اساس، نگارندگان سه مصداق آن، یعنی مؤذن، امام جماعت و معلم قرآن، را بررسی می‌کنند و درصدد هستند با روش توصیفی و تحلیلی به این سؤال پاسخ دهند که حکم فقهی ارتزاق و اخذ اجرت در احیای شعائر دینی از منظر مذاهب فقهی چیست. با توجه به ادله مذاهب فقهی، بر حرمت اخذ اجرت و جواز ارتزاق از بیت‌المال برای مؤذن اجماع وجود دارد. بیشتر فقهای امامیه قائل به حرمت اخذ اجرت برای امام جماعت هستند و منبع ارتزاق آن را بیت‌المال دانسته‌اند. در فتوای اهل سنت، درباره اخذ اجرت چهار قول متفاوت نقل شده، قول مشهوری وجود ندارد و اشاره‌ای به بیت‌المال نشده است؛ زیرا منبع مالی آن را کمک‌های مالی مردم می‌دانند. فقهای امامیه در مورد معلم قرآن، قائل به کراهت اخذ اجرت شده‌اند و ارتزاق از بیت‌المال را برای ایشان جایز دانسته‌اند. در منابع فقهی اهل سنت، اخذ اجرت برای تعلیم قرآن جایز است و اقوال دیگر آن ضعیف‌اند

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [العربیة]

الحکم الفقهی علی الارتزاق واخذ الأجرة فی إحیاء الشعائر الدینیة من وجهة نظر الفقه

نویسندگان [العربیة]

  • علی فارسی مدان 1
  • علی توکلی 2
1 أستاذ مشارک قسم القانون والفقه المقارن، جامعة الأدیان والمذاهب، قم، إیران
2 طالب دکتوراه فی المذاهب الففهی، جامعة الأدیان والمذاهب، قم، إیران
چکیده [العربیة]

شعائر جمع الشعیرة وفی اللغة بمعنی العلامة. الشعائر الدینیة فی الکلام الإلهی منصرف الی مناسک الحج، لکن فی هذا البحث هو أی مکان وعلامة للعبادة وتذکر الانسان بالله. بناء على ذلک، یتدارس المؤلفون الأمثلته الثلاثة یعنی المؤذن، وإمام الجماعة ومعلم القرآن، ویحاولون الإجابة على السؤال بطریقة وصفیة وتحلیلیة ما هو الحکم الفقهی على الارتزاق واخذ الاجرة فی إحیاء الشعائر الدینیة من وجهة نظر المذاهب الفقهیة. نظرا الی ادلة المذاهب الفقهیة، قد اجمع الفقهاء علی حرمة اخذ الاجرة الامام وجواز ارتزاقه من بیت المال ویؤمن معظم فقهاء الإمامیة بهذا الرای. قد تکون أربعة أقوال مختلفة فی فتاوی العامة فی هذا الموضوع، فلا قول مشهور بینها ولا ذکر لبیت المال فیها لأن مصدرها المالی یعتبر تبرعات الناس. الفقهاء الإمامیة  بالنسبة الی معلمی القرآن، اعتبروا أنه من الکراهة الحصول على راتب، واعتبروا أنه یجوز لهم الکسب من بیت المال. فی منابع العامة وکتبها أخذ الأجرة لتعلیم القرآن جائز وسائر الأقوال ضعیفة

کلیدواژه‌ها [العربیة]

  • الشعائر الدینیة
  • المذاهب الفقهیة
  • الارتزاق
  • الأجرة
  • بیت المال
* قرآن کریم
ابن ادریس حلى، محمد بن‌منصور بن‌احمد (1419)، السرائر الحاوی لتحریر الفتاوى، قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ دوم.
ابن‌عاشور، محمد بن‌طاهر (بی‌تا)، التحریر و التنویر، بی‌جا.
ابن‌فهد حلی، جمال‌الدین احمد بن‌محمد اسدى (1407)، المهذب البارع فی شرح المختصر النافع، قم: دفتر انتشارات اسلامى، چاپ اول.
ابن‌منظور، محمد بن‌مکرم (1414)، لسان العرب، بیروت: دارالفکر للطباعه والنشر و التوزیع، دارصادر.
ابوداوود، سلیمان بن‌اشعث (1420)، سنن أبیداوود، قاهره: دارالحدیث، چاپ اول.
اردبیلى، احمد بن‌محمد (1403)، مجمع الفائدة و البرهان فی شرح إرشاد الأذهان، قم: دفتر انتشارات اسلامى، چاپ اول.
 اشتهاردى، على‌پناه (1417)، مدارک العروة، تهران: دار الأسوة للطباعة و النشر، چاپ اول.
انصاری، مرتضى بن‌محمد (1415)، کتاب المکاسب، قم: کنگره جهانى بزرگداشت شیخ اعظم انصارى.
____________________ (1410)، کتاب المکاسب (المحشّى)، قم: مؤسسه مطبوعاتى دارالکتاب، چاپ سوم.
بحرانى، حسین بن‌محمد آل عصفور (1421)، سداد العباد و رشاد العباد، قم: کتابفروشى محلاتى، چاپ اول.
____________________ (بی‌تا)، الأنوار اللوامع فی شرح مفاتیح الشرائع (للفیض)، قم: مجمع البحوث العلمیة، چاپ اول.
بحرانى، یوسف بن‌احمد آل‌ عصفور (1405)، الحدائق الناضرة فی أحکام العترة الطاهرة، قم: دفترانتشارات اسلامى، چاپ اول.
بخارى، محمد بن‌اسماعیل (1410)، صحیح البخاری، قاهره: وزارة الاوقاف، لجنة إحیاء کتب السنة، قاهره، چاپ دوم.
البغوی، الحسین بن‌مسعود (1400)، شرح السنه، بیروت: المکتب الاسلامی، چاپ اول.
بیهقی، أبی‌بکر أحمد بن‌الحسین (1431)، السنن الکبری، بیروت: دار الفکر.
ترمذى، محمد بن‌عیسى (1419)، الجامع الصحیح و هو سنن الترمذی، قاهره: دارالحدیث، چاپ اول.
جمعى از پژوهشگران، فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت، زیر نظر سید محمود هاشمى شاهرودى، قم: مؤسسه دائرة المعارف فقه اسلامى بر مذهب اهل‌بیت، 1426ق.
جوادی آملی، عبدالله (1386)، تسنیم، قم: نشر اسراء.
حائرى، سید على بن‌محمد طباطبایى (1418)، ریاض المسائل، قم: مؤسسه آل‌‌البیت.
حر عاملى، محمد بن‌حسن (1409)، وسائل الشیعة، قم، چاپ اول.
____________________ (1412)، هدایة الأمة إلى أحکام الأئمة ـ منتخب المسائل، مشهد: مجمع البحوث الإسلامیة، چاپ اول.
حسینى عاملى، سید جواد بن‌محمد (1419)، مفتاح الکرامة فی شرح قواعد العلاّمة، قم: دفترانتشارات اسلامى، چاپ اول.
حصکفی، محمد بن‌علی (1428)، رد المحتارعلی الدر المختار(حاشیه ابن‌عابدین)، بیروت: دار المعرفه، چاپ دوم.
حقى بروسوى، اسماعیل (بی‌تا)، تفسیر روح البیان، بیروت: دارالفکر.
حکیم، سید محسن طباطبایى (1416)، مستمسک العروة الوثقى، قم: مؤسسة دار التفسیر، چاپ اول.
حلبى، ابوالصلاح تقى‌الدین بن‌نجم‌الدین (1403)، الکافی فی الفقه، اصفهان: کتابخانه عمومى امام امیرالمؤمنین(ع)، چاپ اول.
خوانسارى، محمد امامى (بی‌تا)، الحاشیة الثانیة على المکاسب، چاپ اول.
خویى، سید ابوالقاسم موسوى (1418)، فقه الشیعة ـ کتاب الطهارة، قم: مؤسسه آفاق، چاپ سوم.
دهخدا، علی‌اکبر (1377) ، لغت نامه دهخدا، تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
روحانى، سید صادق حسینى (1412)، فقه الصادق(ع)، قم: دار الکتاب ـ مدرسه امام صادق، چاپ اول.
____________________ (1429)، منهاج الفقاهة، قم: انوار الهدى، چاپ پنجم.
الزحیلی، وهبه (1431ق)، موسوعه الفقه الاسلامی و القضایا المعاصره، دمشق: دار الفکر، چاپ اول.
سبزوارى، سید عبدالأعلى (1413)، مهذّب الأحکام، قم: مؤسسه المنار، چاپ چهارم.
سرخسی، ابی‌بکر محمد بن‌احمد (1422)، المبسوط، بیروت: دار احیاء التراث العربی، چاپ اول.
سیوطی، جلال‌الدین (1348)، سنن النسائی، بیروت: دار الکتاب العربی، چاپ اول.
شافعی، محمد بن‌ادریس (1426)، الام، بیروت: دار ابن حزم، چاپ اول.
شوکانی، محمد بن‌علی بن‌محمد (1419)؛ نیل الاوطار من اسرار منتفی الاخبار، بیروت: دار الکلم الطیب، چاپ اول.
شهید اول، محمد بن‌مکى عاملى (بی‌تا)، القواعد و الفوائد، قم: کتابفروشى مفید، چاپ اول.
____________________ (1419)، ذکرى الشیعة فی أحکام الشریعة، قم: مؤسسه آل البیت(ع)، چاپ اول.
____________________ (1410)، اللمعه الدمشقیه فی فقه الامامیه، بیروت: دارالتراث ـ الدارالإسلامیه.
____________________ (1417)، الدروس الشرعیة فی فقه الإمامیة، قم: دفتر انتشارات اسلامى، چاپ دوم.
شهید ثانى، زین‌الدین بن‌على عاملى (1413)، مسالک الأفهام إلى تنقیح شرائع الإسلام، قم: مؤسسة المعارف الإسلامیة.
____________________ (1410)، الروضه البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه، قم: کتابفروشی داوری.
شمس‌الدین حلی، محمد بن‌شجاع القطّان (1424)، معالم الدین فی فقه آل یاسین، قم: مؤسسه امام صادق(ع)، چاپ اول.
طباطبایى، سید محمدحسین (1417)، المیزان فى تفسیر القرآن، قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ پنجم.
طبرسی، فضل بن‌حسن (1372)، مجمع البیان فى تفسیر القرآن، تحقیق و مقدمه محمدجواد بلاغى، تهران: انتشارات ناصر خسرو، چاپ سوم.
طوسى، ابوجعفر محمد بن‌حسن (1390)، الاستبصار فیما اختلف من الأخبار، تهران: دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول.
____________________ (1407الف)، الخلاف، قم: دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول.
____________________ (1407ب)، تهذیب الأحکام، تحقیق خرسان، تهران، چاپ چهارم.
____________________ (1387)، المبسوط فی فقه الإمامیة، تهران: المکتبة المرتضویة لإحیاء الآثار الجعفریة، چاپ سوم.
____________________ (بی‌تا)، التبیان فى تفسیر القرآن، تحقیق و مقدمه آقابزرگ تهرانى و تحقیق احمد قصیرعاملى، بیروت: دار احیاء التراث العربى.
علامه حلی، حسن بن‌یوسف بن‌مطهر اسدى (1410)، إرشاد الأذهان إلى أحکام الإیمان، دفتر انتشارات اسلامى، چاپ اول.
____________________ (1411)، تبصرة المتعلمین فی أحکام الدین، تهران: مؤسسه چاپ و نشر، چاپ اول.
____________________ (1420)، تحریر الأحکام الشرعیة على مذهب الإمامیة، قم: مؤسسه امام صادق(ع)، چاپ اول.
____________________ (1388)، تذکرة الفقهاء، قم: مؤسسه آل البیت(ع)، چاپ اول.
____________________  (1414)، تذکرة الفقهاء (ط ـ الحدیثة)، قم: مؤسسه آل البیت علیهم‌السلام، چاپ اول.
____________________ (1413)، قواعد الأحکام فی معرفة الحلال و الحرام، قم: دفتر انتشارات اسلامى، چاپ اول.
____________________ (1412)، منتهى المطلب فی تحقیق المذهب، مشهد: مجمع البحوث الإسلامیة، چاپ اول.
____________________ (1419)، نهایة الإحکام فی معرفة الأحکام، قم: مؤسسه آل البیت(ع)، چاپ اول.
علی‌نیا خطیر، نادعلی (1390)، «حاکم اسلامی و اقامه شعائر دینی»، حکومت اسلامی، سال شانزدهم، شماره سوم، پیاپی 61.
العمرانی الشافعی، یحیی بن‌ابی‌الخی (1428)، البیان فی مذهب الامام الشافعی، بیروت: دار المنهاج، چاپ دوم.
فاضل آبى، حسن بن‌ابى‌طالب یوسفى (1417)، کشف الرموز فی شرح مختصر النافع، قم: دفتر انتشارات اسلامى، چاپ سوم.
فاضل هندى، محمد بن‌حسن (1416)، کشف اللثام والإبهام عن قواعد الأحکام، قم: دفترانتشارات اسلامى، چاپ اول.
فراهیدى، خلیل بن‌أحمد (1409ق)، کتاب العین، قم، چاپ دوم.
فیض کاشانی، محمد محسن بن‌شاه مرتضى (1429)، معتصم الشیعة فی أحکام الشریعة، تهران: مدرسه عالى شهید مطهرى، چاپ اول.
____________________ (بی‌تا)، مفاتیح الشرائع، قم: کتابخانه آیت الله مرعشى نجفى، چاپ اول.
القاری، شیخ علی بن‌سلطان محمد (1422)، مرقاه المفاتیح، بیروت: دار الکتب العلمیه، چاپ اول.
الکاسانی الحنفی (الکاشانی)، علاءالدین ابی‌بکر بن‌مسعود (1417)، بدائع الصنائع فی ترتیب الشرائع، بیروت: دار الفکر، چاپ اول.
کاشانى، ملا فتح‌الله (1423)، زبدة التفاسیر، تحقیق بنیاد معارف اسلامى، قم: بنیاد معارف اسلامى، چاپ اول.
کاشف‌الغطاء، جعفر بن‌خضر مالکى نجفى (1422)، کشف الغطاء عن مبهمات الشریعة الغراء (ط ـ الحدیثة)، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم، چاپ اول.
کلینى، ابوجعفر محمد بن‌یعقوب (1429)، الکافی، قم: دار الحدیث، چاپ اول.
مجلسى، محمدباقر بن‌محمدتقى (1406)، ملاذ الأخیار فی فهم تهذیب الأخبار، قم: کتابخانه آیت‌الله مرعشى نجفى، چاپ اول.
____________________ (1404)، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، تهران: دار الکتب الإسلامیة، چاپ دوم.
محقق حلی، نجم‌الدین جعفر بن‌حسن (1408)، شرائع الإسلام فی مسائل الحلال و الحرام، قم: مؤسسه اسماعیلیان، چاپ دوم.
____________________ (1418)، المختصرالنافع فی فقه الإمامیه، مؤسسه المطبوعات الدینیه.
محقق سبزوارى، محمدباقر (1423)، کفایة الأحکام، قم: دفتر انتشارات اسلامى، چاپ اول.
محقق کرکى، على بن‌حسین عاملى (1414)، جامع المقاصد فی شرح القواعد، قم: مؤسسه آل البیت(ع)، چاپ دوم.
المزنی، اسماعیل بن‌یحیی (1425)، مختصر کتاب الام الشافعی، بیروت: دار المعرفه، چاپ اول.
المغربی، قاضی علامه حسین محمد (1426)، البدر التمام، بیروت: دار الوفاء للطباعه و النشر و التوزیع، چاپ دوم.
مفید، محمد بن‌محمد (1413)، المقنعة، قم: کنگره جهانى هزاره شیخ مفید، چاپ اول.
موسوى عاملى، محمد بن‌على (1411)، مدارک الأحکام فی شرح عبادات شرائع الإسلام، بیروت: مؤسسه آل البیت(ع)، چاپ اول.
میبدی، رشیدالدین احمد بن‌ابى‌سعد (1371)، کشف الأسرار و عدة الأبرار، تحقیق على‌اصغر حکم، تهران: انتشارات امیر کبیر، چاپ پنجم.
نجفى، محمدحسن (1404)، جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
نراقى، مولى احمد بن‌محمدمهدى (1417)، عوائد الأیام فی بیان قواعد الأحکام، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم، چاپ اول.
نسائى، احمد بن‌على (1411)، السنن الکبرى، دار الکتب العلمیة، منشورات محمد علی بیضون، چاپ اول.
هویدى بغدادى، محمد (بی‌تا)، التفسیر المعین للواعظین و المتعظین، قم: انتشارات ذوى القربى، چاپ اول.