TY - JOUR ID - 155205 TI - مقایسه‌ای دیدگاه موسوی خمینی و ابوالحسن ماوردی JO - مطالعات تطبیقی مذاهب فقهی JA - FIQH LA - fa SN - AU - موسوی سادات, زینب AU - کریمی, نسرین AU - شفیعی مازندرانی, سید محمد AD - استادیار گروه الهیات . فقه مبانی حقوق، دانشگاه پیام نور، ایران AD - استادیار گروه فقه و مبانی حقوق، واحد قم، دانشگاه آزاد، قم، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 2 IS - 3 SP - 237 EP - 256 KW - نظام KW - حاکمیت KW - فقه KW - امامت KW - خلافت KW - مشروعیت DO - 10.22034/fiqh.2022.355529.1099 N2 -  قوام نظام حکومت اسلامی، به فلسفه سیاسی و فقه حکومتی آن وابسته است. فلسفه سیاسی توجیه‌کننده حقانیت نظام سیاسی آن است. از این‌رو هر کدام از نظام‌های حکومتی، چه فقه خلافت از دیدگاه اهل سنت و چه فقه امامت از نگاه شیعه، می‌کوشد اساس حکومتش را، که در فقه سیاس‌اش ریشه دارد، برای مردمش تبیین کند. بنابراین، در هر جامعه‌ای متفکران سیاسی می‌کوشند مسائل و مشکلات سیاسی اسلام را بر مبنا و چارچوب فلسفه سیاسی و ریشه‌های فقه حکومتی خود پاسخ گویند. از این‌رو هر حکومتی مشروعیتش را بر پایه فلسفه سیاسی خاصی توجیه می‌کند. نظریه ماوردی درباره حاکمیت و ویژگی‌های حاکم اسلامی که بر اساس آموزه‌های فقه عمومی اهل سنت مطرح شده، از نظریه‌های مهم فقه حکومتی اهل سنت است. مطرح‌کردن نظریه ولایت فقیه، نهادینه‌شدن ولایت در عصر غیبت، و پایداری مبانی فکری فقه امامت از ابتکارات موسوی خمینی در زمینه فقه حکومتی است. بررسی مقایسه‌ای این دو نظریه و بیان اصل حاکمیت در مذاهب اسلامی، امکان شناخت شباهت‌ها و تفاوت‌های مبتنی بر فلسفه سیاسی را از منظر فقه امامت و فقه خلافت فراهم می‌کند و از سویی می‌تواند به توسعهٔ فقه عمومی اسلامی بینجامد. UR - https://fiqh.urd.ac.ir/article_155205.html L1 - https://fiqh.urd.ac.ir/article_155205_e6370c921803a93a3dd5ab9e553e3bc1.pdf ER -