TY - JOUR ID - 155200 TI - بررسی و تحلیل میزان بهره‌بری فقه اهل سنت از فتاوا و روایات عایشه با توجه به احکام مشابه در فقه امامیه JO - مطالعات تطبیقی مذاهب فقهی JA - FIQH LA - fa SN - AU - نصیری نصر, فائزه AU - متهجد عسکری(آل مجدد), سید حسن AU - درگاهی, مهدی AD - دانشجوی دکتری مذاهب فقهی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران AD - استادیار گروه حقوق و فقه مقارن، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران AD - استادیار فقه و اصول، جامعة المصطفی العالمیة، قم، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 2 IS - 3 SP - 177 EP - 198 KW - فقه KW - اهل سنت KW - امامیه KW - فتاوا KW - روایات KW - عایشه DO - 10.22034/fiqh.2022.354817.1095 N2 - از بررسی متون و منابع تاریخی، به‌خصوص آنچه در باب تاریخ فقه و فقها نگاشته شده، چنین به دست می‌آید که یاران و صحابه پیامبر (ص)، پس از ایشان نقش چشمگیری در شکل‌گیری فقه مذاهب اسلامی داشته‌اند. در این میان، اهل سنت کوشیده‌اند نقش عایشه همسر پیامبر (ص) را بیش از دیگران پُررنگ کنند و جایگاه خاصی برای وی قائل شوند، تا حدی که گفته شده ایشان، محل رجوع صحابه بوده و گاهی کلامش، به‌ویژه در «فقه النساء»، فصل‌الخطاب بوده است. حال چون منقولاتش به دو دسته کلی، یعنی راوی سخنان پیامبر (ص) و آرای فقهی، تقسیم‌پذیر است در این پژوهش، که به صورت کتاب‌خانه‌ای و با شیوه تحلیلی انجام شده، کوشیده‌ایم روایات و آرای فقهی هر دو را بررسی کنیم. از نتایج حاصل‌شده و نکات به دست آمده، می‌توان به دو نمونه اشاره کرد. نخست آنکه، خود عایشه، که به اذعان و اقرار علمای اهل سنت به نوعی دارای مرجعیت علمی پس از پیامبر (ص) بوده، به اعلمیت حضرت علی (ع) اعتراف داشته و ثانیاً علی‌رغم ادعای فقهای اهل سنت بر جایگاه علمی و فقهی وی، به گونه‌ای که گویا تخلف از کلامش امکان‌ناپذیر است، گاه در جاهایی که دیدگاه فقهی عایشه با مبانی فقهی امامیه همسویی داشته، فقهای اهل سنت برخلافش عمل کرده و بر ادعایشان خط بطلان کشیده‌اند. UR - https://fiqh.urd.ac.ir/article_155200.html L1 - https://fiqh.urd.ac.ir/article_155200_5b38e3f84fecd0d8b1c94d6f3596a7b2.pdf ER -