@article { author = {آصف آگاه (اشکوری), سید محمد رضی}, title = {تحلیل ونقد للبناءات الفقهیة المستقلة لأهل السُنّة}, journal = {الدراسات الفقهیة المقارنة}, volume = {1}, number = {2}, pages = {263-294}, year = {2022}, publisher = {جامعة الأدیان والمذاهب}, issn = {2645-811X}, eissn = {2645-811X}, doi = {10.22034/fiqh.2022.88946}, abstract = {یمکن تقسیم البناءات الفقهیة لأهل السُنّة الى مجموعتین: البناءات المستقلة والبناءات المتعلقة بالحقوق. البناءات المستقلة أکثر ما تعود الى ما قبل مصطفى الزرقا (1322هـ). هذه البناءات المستقلة جرت صیاغتها بمعزل عن علم الحقوق. کانت أوّل بنائیة فی القرن السادس طرحها الغزالی، ومن قبله لم تکن هناک بنائیة، بل کانت التبویبات الفقهیة هی المطروحة. تم التعرّف على ثمان بنائیات مستقلة، وهی: بنائیة الغزالی فی  احیاء العلوم، وبنائیة ابن‌جزّی فی قوانین الاحکام الشرعیة، وبنائیة ابن ‌نجیم فی البحر الرائق، وبنائیة ابن ‌عابدین فی حاشیة ردّ المختار، وبنائیة الخضری‌ بک فی تاریخ التشریع الاسلامی، وبنائیة ابن ‌عطا فی هذا حلال وهذا حرام، وبنائیة عبد الکریم زیدان فی المفصّل، وبنائیة العلویط فی تجدید الاسلام. یهتم هذا البحث بالنظر فی هذه البناءات وتقییمها بمنهجیة التمحیص والنقد، ویکشف عما فیها من نقاط قوّة وضعف. یرمی هذا البحث الى بیان أن البنائیات التی طرحها متقدمو أهل السُنّة ابتداءً من القرن السادس، جاءت صیاغتها بمعزل عن بنائیة علم الحقوق­ وبمعاییر مثل العلاقات الإنسانیة، واهداف الشریعة، وقصد التقرب، والغرض من التشریع. وهذه البناءات تقع فی مقابل بناءات المتأخرین من أهل السُنّة الذین یسیرون على منهج بنائیة علم الحقوق.}, keywords = {بناء فقه أهل السُنّة,تبویب الفقه,البنائیة,نقد البناء,فلسفة الفقه}, title_fa = {تحلیل و نقد ساختارهای فقهی مستقل اهل سنت}, abstract_fa = {ساختارهای فقهی اهل سنت را می‌توان به دو دسته ساختارهای مستقل و ساختارهای ناظر به حقوق تقسیم کرد. ساختارهای مستقل بیشتر مربوط به قبل از مصطفی زرقا (1322ق) هستند. این ساختارها مستقل از علم حقوق طراحی شده‌اند. اولین ساختار در قرن ششم از غزالی است و پیش از او تبویب‌های فقهی مطرح بودند، نه ساختار. هشت ساختار مستقل یافت شد که عبارت‌اند از: ساختار غزالی در احیاء العلوم، ساختار ابن‌جزّی در قوانین الاحکام الشرعیة، ساختار ابن‌نجیم در البحر الرائق، ساختار ابن‌عابدین در حاشیة رد المختار، ساختار خضری‌بک در تاریخ التشریع الاسلامی، ساختار ابن‌عطا در هذا حلال و هذا حرام، ساختار عبدالکریم زیدان در المفصّل و ساختار علویط در تجدید الاسلام. در این مقاله این ساختارها با روش نقد و بررسی ارزیابی می­شوند و نقاط قوت و ضعفشان بیان می­شود. این مقاله درصدد است بیان کند که ساختارهای ارائه‌شده از متقدمان اهل سنت که از قرن ششم شروع شده، مستقل از ساختار علم حقوق­اند و با معیارهایی مانند روابط انسانی، اهداف شریعت، قصد تقرب و غرض از تشریع طراحی شده‌اند. این ساختارها در برابر ساختارهای متأخران اهل سنت­اند که به­دنبال پیروی از ساختار علم حقوق هستند.}, keywords_fa = {ساختار فقه اهل سنت,تبویب فقه,ساختارشناسی,نقد ساختار,فلسفه فقه}, url = {https://fiqh.urd.ac.ir/article_88946.html}, eprint = {https://fiqh.urd.ac.ir/article_88946_fdd926340f5c9edfba46e24ec0969f18.pdf} }