@article { author = {درگاهی, مهدی}, title = {سبرٌ فقهیٌ فی زیارة قبور غیرالمسلمین فی وجهةنظر المذاهب الاسلامیة}, journal = {الدراسات الفقهیة المقارنة}, volume = {1}, number = {1}, pages = {199-226}, year = {2021}, publisher = {جامعة الأدیان والمذاهب}, issn = {2645-811X}, eissn = {2645-811X}, doi = {10.22034/fiqh.2021.58661}, abstract = {اِنّ زیارة قبور المسلمین، لعدم وجود دراسة موسعة و مُوحدّة تتناولُ هذا الموضوعَ، تُعدُّ من الأمور التی لم تتضح مشروعیتها او عدم مشروعیتها فی وجهة نظر المذاهب الاسلامیة. فمن ثَم َّیحتاج جوابُ هذا السوال فی المنظور الفقهی العام الی البحث و الفحص للوصول إلی اجابة مطلوبة متناسبة. لاشک فی أنّ الحثّ  للمشاهدة و النظر فی آثار الماضین و أخذ العبرة عنهم و الإیقاظ بهم، حسبما ذکر فی الوحی المبین، له عمومیتة تجعل هذه الزیارة امراً سائغاً،  و ایضاً یحسب هذا الامر من ادلة القول بجواز زیارة مقابر غیر المسلمین ایضاً. هذا و اما اذا کانت الزیارة بدافع التنزه و مشاهدة الأبنیة المعماریة فی حدّ ذاتها من دون التوجه الی تذکّر البعث و النشر یومَ المعاد و اصطحبت (زیارة المقابر) بنوع من التکریم و التقدیر لأصحاب تلک القبور، فعندئذ لا ریب فی انّها غیر مشروعَۀ فَتَدخلَ فی دائرة النهی. اِنّ المقالَ یستَهدفُ معرفَۀ الأقوال و الأنظار لفقهاء المذاهب و مناقشۀ حدود و اطار الادّله المستند الیها و تبیین الوظیفه العملیة للمسلمین فی هذا الجانب. و هذا یتیسّر بفضل دراسةٍ شاملة و تحلیل وصفی لمستندات الفقه الاسلامی مع تجمیع معطیات مکتبیه و الذی یؤدی الی القول بشرعیة زیارة قبور غیر ملة الاسلام شریطة اَنّ لا یضفی ذلک، الشرعیه لرموز الکفر و الفسق و إلّا یسبب ذلک، نشر افکارهم و عقائدهم و لا یوجب دعم مذاهب اصحاب القبور.}, keywords = {زیارة القبور,غیر المسلمین و فقه المذاهب الاسلامیة}, title_fa = {واکاوی فقهی زیارت قبور غیرمسلمانان از منظر مذاهب اسلامی}, abstract_fa = {زیارت قبور غیرمسلمانان از مسائلی است که مشروع‌بودن یا نبودن آن از منظر فقه مذاهب اسلامی چندان هویدا نیست، چون تحقیق موسّع و یکپارچه‌ای در این ‌باره صورت نگرفته است. از این‌رو پرسش از حکم زیارت قبور غیرمسلمانان از منظر فقه اسلامی، مسئله‌ای است که نیازمند کاویدن تا مرحله پاسخی درخور است. ایجاد انگیزه برای زیارت آثار گذشتگان و عبرت‌گیری و پندآموزی از آن، که در برخی آیات قرآن ذکر شده است، عمومیت دارد و از دلایلی است که به زیارت قبور غیرمسلمانان مشروعیت می‌بخشد؛ البته اگر زیارت قبور آنان به منظور تفرّج و بازدید از ظواهر معماری و قدمت تاریخی و خالی از توجّه به معاد و عِبرت‌گیری انجام شود، یا نوعاً با احترام و ادب به صاحبان قبر همراه باشد، مَنهی‌عنه است. این تحقیق با هدف شناخت اقوال و انظار فقهای مذاهب اسلامی و حدود و ثُغور ادله و تبیین وظیفه و تکلیف مسلمانان در زیارت قبور غیرمسلمانان انجام شده است. نیل به این مَقصد در سایه توصیف و تحلیل گزاره‌های فقه مذاهب اسلامی با گردآوری داده‌های کتاب‌خانه‌ای میسّر است که نتیجه آن، مشروعیت زیارت قبور غیرمسلمانان به شرط اعتبارنبخشیدن به نمادهای کفر و فسق و ترویج عقاید و مذاهب صاحبان قبر است.}, keywords_fa = {زیارت,قبور غیرمسلمانان,فقه مذاهب اسلامی}, url = {https://fiqh.urd.ac.ir/article_58661.html}, eprint = {https://fiqh.urd.ac.ir/article_58661_ba4e372237c062641ddf14a13a323fc6.pdf} }